Opotřebení řetězu

I ten nejlepší řetěz se po určitém počtu najetých kilometrů opotřebí – tedy vytahá. Konkrétní počet ujetých kilometrů je irelevantní; míra opotřebení závisí mnohem více na stylu jízdy a řazení, terénu a péči věnované řetězu a prevodům. Někdo může řetěz měnit po 500 km, někdo po 5 000 km.

Proč se starat?

– měníme-li řetězy včas, šetříme tím zbytek pohonu (kazetu a převodníky). Vytahaný řetěz totiž poškozuje (“ohlodává”) kazetu a převodníky; paradoxně ale problém odhalíme až když nasadíme řetěz nový. Nový řetěz totiž na zničené kazetě/převodnících bude “střílet” a nám nezbude než koupit celý nový pohon (tzn. řetěz i novou kazetu resp. převodníky). Existuje sice názor, že je ekonomičtější jezdit na starém řetězu až do jeho úplné “smrti”, a pak vyměnit celý pohon najednou, nám ale přijde smysluplnější se o řetěz starat a na jedné kazetě projet řetězů několik.
nový řetěz zárověň lépe řadí i lépe táhne. Já osobně mám vždy po výměně řetězu pocit, že kolo “jde lépe za plynem”.

Co budeme potřebovat?

– měrku řetězu
– nýtovačku řetězu (jen v případě, že si řetěz měníme sami doma)

Měrka řetězu je jakási kovová tyčka se dvěma zoubky obvykle označenými 0,5 a 0,75 (obr.1). Ta čísla zhruba znamenají “napůl” a “ze tří čtvrtin” opotřebený řetěz *. Měrku nasadíme na řetěz. Zapadne-li do článku řetězu zoubek oznacený 0,5 (obr.2), je řetěz asi v půli svého života. Ještě na něm můžeme jezdit. Zapadne-li i zoubek 0,75 (obr.3), měli bychom řetěz vyměnit, pokud si nechceme zničit kazetu či převodníky. U nového řetězu do článku nezapadne ani jeden zoubek. Měření je kvůli přesnosti dobré opakovat na několika různých místech; články řetězu se mohou vytahovat nerovnoměrně.

Řetěz máme zkontrolovaný. Je-li na čase jej vyměnit, postačí nám k práci nýtovačka (bývá součástí lepších multiklíčů). V závislosti na typu kola a řazení se mění použitá délka řetězu. Zde pozor! Nejde o délku v cm, ale o počet článků řetězu!!! Máme-li na kole řetěz o 108 článcích, nový řetěz též upravíme na počet 108 článků. Vytahaný řetěz je logicky delší, ale počet článků zůstává stejný. Toto číslo možná dohledáme v dokumentaci ke kolu, nebo prostě spočítáme články starého řetězu předtím, než jej vyhodíme. Já si počty článků zapsal do telefonu, jelikož mám 110 a 108 čl. podle toho, které kolo zrovna servisuji.

Nový řetěz nasadíme a nýtovačkou spojíme. Dáme pozor na následující:

– směr otáčení řetězu (šipky na článcích)
– směr nasazení řetězu (nápisy směřují ven)
– správný průchod řetězu přehazovačkou

– nakonec ještě setřeme tovární ochranné mazivo a řetěz namažeme svým obvyklým.

Detailnější popis k výměně řetězu najdete v článku Přetržený řetěz

 

*pozn: 11 a 12 rychlostní řetězy je lepší měnit už při opotřebení na 0,5. 10 a méně rychlostní vydrží až do stavu 0,75.

 

Obr. 1 – měrka řetězu. Nalevo vidíme “dolíčky”, kterými měrku nasadíme na řetěz, napravo pak zoubky 0,5 a 0,75.

 

Obr. 2 – zoubek 0,5 naplno zapadl do řetězu a měrka zcela naplocho leží na řetězu.

 

Obr. 3 – zoubek 0,75 už do řetězu nezapadne. Mezi měrkou a řetězem zůstává mezera. Mohu tedy ještě jezdit. Můj řetěz je asi v půli života.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *