Mytí kola – rychlokurz

Na mytí kola existují různé, často biologicky odbouratelné přípravky a udělátka (např. pračka řetězu). Pokud tyto máme, není co řešit. Kolo s nimi umyjeme. Pokud ale takovou výbavu nemáme, nebo se nám zrovna nechce všechno vytahovat z garáže, očistíme alespoň toto:

vidlici a tlumič: často stačí jemným hadříkem pouze setřít vnitřní nohy. Potom vidlici/tlumič lehce stříkneme silikonovým sprejem a zapružíme. Tím se vyplaví i nečistoty usazené pod gumovými kroužky (stíráky). Opět setřeme hadříkem. Hotovo.

řetěz: otřeme hadrem (můžeme použít i kapku ředidla či jiného rozpouštědla; mně osobně se ale osvědčil kuchyňský jar). Pro důkladnější očištění můžeme použít starou houbičku na nádobí – řetěz uchopíme přes houbičku do jedné ruky a druhou rukou několikrát protočíme kliky – nebo kartáček na zuby, v ideálním případě dva proti sobě stojící kartáčky. V obou případech jako čistidlo postačí kapka jaru. Jar po vyčištění nezapomeneme z řetězu setřít hadrem. A když už jsme v tom, vyplatí se hadrem rychle setřít i rolničky přehazovačky, na které se často chytá špinavé mazivo, případně převodníky – jsou-li hodně zablácené či plné starého maziva. Suchý řetěz nezapomeneme namazat.

rám: můj servisák mi kdysi řekl: “Rámu je to jedno” a měl pravdu. Rám nějaké to bahno a špínu přežije. Kdo ale chce, zaschlé bahno jde dolů nejlépe “nasucho” nějakým kartáčem; potom rám setřeme vlhkým hadrem a hotovo (postup “nasucho” nedoporučujeme používat na lesklé lakované rámy; já se svým matným stealth black si to mohu dovolit, zvlášť když mu dávám “čočku” i jinak)

brzdy: jako úplně poslední krok očisty je dobré setřít kotouče brzd. Já používám ředidlo či benzinový čistič kovů. Často se doporučuje isopropylalkohol. Čistič naneseme na čistý hadr či papírovou utěrku, kotouč do něj uchopíme a zatočíme kolem. Pozn.: kotouče by v žádném případě neměly být mastné – proto zdůrazňujeme použití čistého hadru/utěrky. Mastnota na kotouči snižuje brzdný účinek a vede k pískání brzd.

Máme hotovo, můžeme jet. Pro náruživé čtenáře máme ještě pár rad, čeho se raději vyvarovat:

– používat jakoukoli vodu pod tlakem (wapka, hadice apod.). Jistě; na závodech uvidíte jezdce stříkat kola wapkou či hadicí. Chtějí je totiž mít čistá na předání cen, zvlášť pokud jde o sponzorská kola, co musí být na fotce. Už ale neuvidíte mechaniky, kteří kolo následně celé rozeberou, vysuší, namažou a seřídí. Na to my nemáme čas ani sílu. Voda pod tlakem škodí ložiskům – máme-li celopéro, tím hůř. Škodí i vidlici, která bývá jednou z nejdražších komponent, co na kole vůbec máme. Komponenty nezachrání ani častá výmluva “ale já si dám pozor”.

– mýt teplou vodou. Teplá voda může roztahovat různá gumová těsnění a podložky. Voda se pak dostane i tam, kam by studená nepronikla.

– používat agresivní čističe a kartáče na vidlici a tlumič. Agresivní odmašťovadla (ředidla, benzín apod.) poškozují gumová těsnění vidlic a tlumičů a tím i samotné pružící jednotky. Hrubé kartáče zase neprospějí vnitřním nohám vidlice a tlumiče, které musí zůstat pokud možno co nejhladší.
– po umytí nic nemazat. Zvlášť levnější řetězy bez maziva moc rády a rychle reznou.

– umyté kolo rychle uskladnit. To je nejkratší cesta ke rzi. Umyté kolo je dobré osušit a trochu projet, nebo alespoň “obouchat” o zem. Právě tím se z různých nedostupných záhybů a štěrbin vytřepe voda, která by jinak v kole zůstala a v garáži jen působila rez.

 

“Líná” pračka řetězu

 

Řetěz “pračkou” párkrát protočíme, abychom vyhnali ze spojů co nejvíce špíny. Může pomoci kapka jaru či ředidlo.

 

Když už jsme v tom, očistíme i rolničky přehazovačky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *