Hlavové složení

Co budeme potřebovat:

– vazelínu
– imbusové klíče (v závislosti na typu představce; pravděpodobně vel. 4 a 5)
– hadry na otírání přebytečné vazelíny
– odmašťovač (ředidlo, benzinový čistič apod.)

 

Jak na to:

Pracujeme-li na servisním stojanu, bude lepší vyndat přední kolo z vidlice. Vidlice bude lehčí a bude se nám lépe pracovat. Kdo jen doplňuje vazelínu a pracuje “na zemi”, kolo ponechá nasazené.

Nejprve odšroubujeme horní víčko na představci (obr. 1). Poté povolíme či úplně vyšroubujeme dva boční šrouby představce (obr. 2). Pozor – tyto šrouby drží vidlici v rámu; máme-li kolo upnuté ve stojanu, nebo jinak zvednuté, vidlice teď bude mít tendenci vypadnout na zem!

Chceme-li pouze doplnit vazelínu, není třeba vidlici vysunout z rámu celou. Úplně postačí, když sundáme představec s řídítky a vidlici posuneme ven tak, abychom se dostali k ložiskům (obr. 3,4). Předtím, než řídítka sundáme, prohlédneme si či vyfotíme pozice bowdenů řazení a brzdových hadic, abychom při opětovném nasazování představce a řídítek nemuseli pátrat, který kabel kam patří. Nyní můžeme spodní i horní ložiska napatlat vazelínou. (obr. 3,4). Šetřit netřeba – přebytečná vazelína později sama vyleze ven. U spodního ložiska je lepší vazelínou obalit kroužek na korunce vidlice (obr. 4). Ložisko do něj usedne a vazelína se do něj vtlačí.

Nyní vidlici zasuneme zpět do rámu a nasadíme krytky a podložky pod představcem. Předtím, než nasadíme zpět představec s řídítky, otřeme přebytečnou vazelínu z vrchní části trubky vidlice (obr. 3). Vazelína je potřeba v ložiscích; pod představcem by byla nebezpečná – mohla by způsobit jeho prokluzování. Nakonec nasadíme představec a víčko představce, srovnáme si řídítka, vše dotáhneme a je hotovo. Pro kontrolu ještě při zabržděné přední brzdě pohoupeme kolem dopředu a dozadu, přičemž druhou ruku položíme na korunku vidlice a hlavovou trubku rámu. Tak se ujistíme, že je vidlice správně usazena a utažena a nikde není žádná vůle.

 

Utažení šroubů:

Při nasazování vidlice šrouby utahujeme takto. Vidlici držíme zespoda pod korunkou tak, aby dobře dosedala do ložisek a nikde nebyla vůle. V tuto chvíli si srovnáme řídítka a pevně utáhneme šroub víčka představce (obr. 1). Tím se eliminují případné vůle v ložiscích.

Poté utáhneme boční šrouby (obr. 2). Ideální je použít momentový klíč a dodržet předepsaný moment (bývá to 5 Nm); v případě, že momentový klíč nemáme, utahujeme pevně, ale s citem. Řídítka musí držet na svém místě, ale není třeba šrouby utáhnout úplně nadoraz. Jelikož horní šroub (obr. 1) pouze vymezuje vůle v ložiscích, ale nedrží již vlastní vidlici, můžeme jej nyní zlehka povolit, aby nebyl zbytečně přetažený. Úplně mu postačí nějakých 5 Nm.

 

Pozn.: kdo na kole již nějakou dobu jezdí, udělá dobře, když před aplikací vazelíny vyjme z rámu i ložiska a pečlivě je vyčistí, stejně jako i všechny ostatní styčné plochy. Byla by škoda čistou vazelínu nanášet na špinavá ložiska.

 

Obr. 1 – víčko představce. Obvykle imbus číslo 5. Tento šroub vymezuje vůli ložisek, ale vidlici jako takovou nedrží; není třeba jej vozit příliš utažený.

 

Obr. 2 – boční šrouby představce povolíme / utáhneme obvykle imbusem číslo 4. Moment bývá 5 Nm.

 

Obr. 3 – vrchní ložisko již obalené zelenou vazelínou. Dbejme na to, aby vrchní část trubky nebyla potřena vazelínou.

 

Obr. 4 – spodní kroužek na korunce vidlice také již obalený zelenou vazelínou.

 

Obr. 5 – vazelína nemusí být nutně Park Tool; stačí jakákoli vazelína vhodná na ložiska či přímo na hlavová složení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *