Jak si nezničit kolo

Následující tipy jsou určeny těm, kdo k novému kolu dostali minimum informací (mně osobně se to stalo před pár lety při koupi prvního horského kola) a nevědí, jak o kolo (ne)pečovat. Odbornější zásahy necháme na servisu; nám jde o to, co s kolem raději nedělat.

 

umýt ve wapce: sice uslyšíte i názor, že wapka není problém “jste-li opatrní”, ale přesto radíme – do wapky ne! Z osobní zkušenosti vím, že wapka kolu neprospěje a navíc nikdy rám neumyje tak dobře, jako ruční mytí houbou/hadrem. Kéž by mi toto řekli při koupi mého prvního kola! Nemusel jsem si jej ničit a ještě za to utrácet peníze na pumpě; zvlášť když jsem kolo z wapky doma stejně domýval hadrem.

umýt kolo před zimou: po umytí je dobré na kole ještě něco najezdit. Jízdou se totiž z kola “vytřepe” přebytečná voda, která se vždy po umytí usazuje ve spárách a spojích. Uložíte-li čerstvě umyté kolo do kůlny na chatě k zimnímu spánku, na jaře se Vám pravděpodobně odmění rezavými květy. Raději snad zazimovat kolo špinavé, ale suché, než ho nechat zreznout.

vidlice je bezúdržbová: ano, to je pravda; neznamená to ale, že se na ni máme úplně vykašlat. Ideálně po každé vyjížďce je dobré vidlici otřít měkkým hadříkem. Především vnitřní nohy a oblast těsnících kroužků (prachovek) je dobré pravidelně čistit suchým či vlhkým hadříkem – nikdy ne chemicky! Ředidla apod. leptají prachovky; voda úplně postačí. Máte-li na vidlici ještě kdysi používaný “husí krk” (gumové prachovky zakrývající nohy vidlice), nepropadejte iluzi čistoty. Právě husí krky totiž uvnitř chytají prach a špínu a paradoxně tím udržují vidlici ve větší nečistotě. Vidlici tedy musíme pravidelně otírat a čistou pak stříknout kapkou silikonového oleje.

stříkat olej do brzd: na vidlici i řetěz existují maziva ve spreji a mazání řetězu i vidlice je úkon nezbytný. Je třeba ale dát pozor a sprej stříkat jen tam, kde je ho třeba. Olej na brzdovém kotouči a destičkách jen sníží či úplně zlikviduje účinek brzd.

čistit kotouče čímkoli, co rozpouští olej a nečistotu: ne vše, co rozpouští oleje je vhodné k čištění kotoučů. Například nafta a benzín jsou samy lehce mastné a k čištění kotoučů nevhodné. Na kotouče je třeba použít buď speciální přípravek k tomu určený, nebo nějaké nemastné a čisté rozpouštědlo.

kdo maže, ten jede: řetěz by měl být namazaný, ale čistý. Řetězy a kazety obalené několikaměsíční vrstvou černého mazutu Vašim převodům neprospějí a nejsou pro Vás dobrou vizitkou. (Pozor: existují keramická maziva, která na vzduchu černají; na řetězu tato maziva vytvoří leskle černý film, což je samozřejmě v pořádku.).

metoda pokus omyl: spoustu servisních úkonů na kole zvládneme sami a my vřele doporučujeme si o kole nastudovat co nejvíce a směle se pustit do údržby a oprav. Není ale dobré se bezhlavě pouštět do oprav, pokud vůbec nevíme, co děláme. Budeme-li například bezhlavě štelovat přehazovačku, šance na úspěch je asi 1 : 10 000 a spíš všechno ještě zhoršíme; navíc tím jen přiděláme práci mechanikovi, který to po nás bude v servisu opravovat.

– dotahovat “na krev” – většina šroubů na kole má doporučený utahovací moment. Obecně ale platí, že utahovat máme poctivě, ale opravdu s citem. Dotahováním “na krev” riskujeme poškození komponent či stržení hlavičky šroubu.

zapomenout na lock-out: většina dnešních vidlic (i tlumičů) má zamykání pružení buď na řídítkách, nebo na korunce vidlice. Lock-out (zamykání) se hodí při jízdě do kopce, především na hladkém povrchu. Jakmile ale vjedeme do terénu, je potřeba vidlici odemknout. Při dlouhodobé jízdě v terénu na zamčené vidlici – především pak sjezdech – se vystavujeme riziku poškození zámku vidlice, případně vidlice jako takové. Zkrátka: do kopce na zamčené, po rovině a s kopce na otevřené vidlici!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *