Píchli jste?

Píchli jste? Tak to máme hned dvě dobré zprávy. Za prvé – o nic nejde; kolo je určitě splasklé jen na své spodní straně 🙂 A za druhé – opraveno máme raz dva. Pro přesnost dlužno dodat, že dnes opravujeme plášť dušový. Bezduše třeba příště.

Co budeme potřebovat?

– náhradní duši (nebo lepení)
– pumpičku
– montpáky (pro ulehčení práce)

Jak na to?

Nejprve vyjmeme kolo z rámu. Pokud jsme píchli zadní, odřadíme předtím na nejmenší pastorek z důvodu snazší manipulace s kolem (jak jsme si již vysvětlili v článku o dotažení kazety). Kolo úplně vyfoukneme, pokud to již defekt neudělal za nás. Máte-li hubený tzv. “galuskový” ventilek, je třeba před vyfukováním i nafukováním ventilek otevřít (tzn. povolit jeho vrchní část). U širšího autoventilku k vyfouknutí stačí něčím stlačit jeho vnitřní část.

Prázdné kolo nyní z jedné strany “rozepneme”, tzn. patku pláště ohrneme přes ráfek ven. S montpákami bude práce snazší, i když mnohé pláště lze relativně snadno sundat i bez nich. Zevnitř pláště následně vytáhneme píchlou duši. Pozor: především galuskové ventilky bývají k ráfku přichyceny pojistnou matkou. Tu je třeba předem sundat.

Plášť při opravě dedektu není třeba sundat celý. Stačí rozepnutou stranou starou duši vyndat a vložit novou. Novou duši je dobré před instalací lehce nafouknout; bude nám držet kruhový tvar a nebude se v plášti mačkat. Pozor: než vložíme novou duši do pláště, je důležité plášť řádně prohlédnout či prohmatat. Může v něm být stále zabodnutý hřebík, trn, či sklo – prostě něco co způsobilo defekt. Nezkontrolujete-li důkladně plášť, dopadnete jako já v Jizerkách; za 3 minuty budete měnit duši znova.

Po kontrole nezávadnosti pláště tedy vložíme novou duši do ráfku tak, aby ventilek vykukoval dírou ven pokud možno úplně kolmo k ráfku. Plášt “zapneme” (tzn. zastrčíme patku pláště zpět do ráfku) a dáme pozor, abychom duši nikde nepřiskřípli. Tento úkon většinou zvládneme holýma rukama, i když i zde nám montpáka usnadní práci.

Nakonec nasadíme na ventilek pojistnou matici, zkontrolujeme, zda máme plášť usazen rovně (většina plášťů má po svém obvodu tenkou linku těsně nad ráfkem, pomocí níž správné usazení zkontrolujeme) a nafoukneme. Jakožto obsesivnímu perfekcionistovi mně v této fázi vždy chybí manometr pro přesnou kontrolu tlaku v plášti. Duševně zdraví se spokojí s hmatovou kontrolou tuhosti.

 

Nezapomeneme otevřít ventilek a odšroubovat pojistnou matku

 

Montpákou ohrneme plášť přes ráfek. Očko na montpáce můžeme zaháknout za paprsek pro snazší manipulaci.

 

Plášť stačí montpákami “rozepnout” jen na jedné straně. Duši pohodlně vyjmeme a vložíme duši novou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *