Pískání kotoučových brzd

Předem dlužno říci, že téměř každá kotoučová brzda zapíská, pokud jsou kotouč a destičky hodně mokré. Projedeme-li brodem a brzda dvakrát, třikrát zavřeští, jde o normální stav. Podobně mohou brzdy pískat za letního lijáku. My odstraníme pískání setrvalé, kdy brzdy vřeští za každého počasí.

Jak na to?

Pískání bývá zapříčiněno nečistotou či mastnotou, která se dostala na kotouč a/nebo destičky. Nejlepší je o brzdy se dobře starat a pískání tak předejít. Pravidelně (ideálně po každé vyjížďce) kotouč otírat čistým alkoholem či podobným rozpouštědlem. Stačí alkohol nanést na hadřík či ubrousek a tím pak kotouč otřít. Kolo obrátíme vzhůru nohama, nebo upneme do stojanu, kotouč sevřeme mezi prsty do hadříku/ubrousku, zatočíme kolem a hotovo.

Pokud už je pozdě a brzdy pískají neustále, budeme muset pomoci destičkám. Nabízí se tři různé postupy:

1) nejjednodušší řešení: stávající destičky zahodíme a koupíme nové. Sice utratíme cca. 150,- Kč, ale bude to fungovat stoprocentně a bez námahy.

2) destičky můžeme zachránit; často postačí, když je vyjmeme z brzdiče a zlehka smirkem obrousíme svrchní brzdnou plochu. Přijdeme tak o kousíček materiálu, ale zbavíme se nečistot a pískot přestane.

3) na trati lze též zkusit toto: najdeme si pokud možno prudký, delší kopec, rozjedeme se dolů a začneme silně a dlouze brzdit. Aby postup fungoval, bude třeba se zataženou brzdou šlapat a nepovolit. Je to namáhavé, ale mastnota a nečistoty by se tím měly spálit a brzdy přestanou pískat. Tento postup ovšem doporučujeme pouze v krajním případě, kdy nemáte jinou možnost opravy. Pozor: kotouč bude po takovém zásahu opravdu žhavý!!!

Ať už zvolíme jakýkoli postup, bude dobré kotouče opět setřít alkoholem, abychom si čisté destičky opět nezamastili.

Kotouč sevřeme prsty s hadrem namočeným v alkoholu a zatočíme kolem.
Hadřík by měl být co nejčistší a nikdy mastný.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *