Přetržený řetěz

Taky už jste takhle někdy dopadli? Spravit v lese přetržený řetěz není problém. Co k tomu budete potřebovat?

1) náhradní článek řetězu; ten původní ohnutý na 99.9% už prostě fungovat nebude. Já s sebou vozím náhradní článek, který mi vždy zbude po zkracování nového řetězu. Ještě jednodušší je použít rychlospojku – jen pozor na počet pastorků, protože spojky jsou 8, 9, 10, 11 rychlostní; kupte si tu správnou podle počtu koleček na vaší kazetě.
2) multiklíč s nýtovačkou, nebo nýtovačku řetězu; i když použijete spojku, je třeba nejprve odstranit (odnýtovat) ohlý článek. Bez nýtovačky se vratíte do doby kamenné.

Jak na to?

Pokud máte rychlospojku, stačí se zbavit ohlého kusu článku, tedy vytlačit nýt ven a ohlé plíšky zahodit (do koše; v lese ne!). Na každém konci řetězu teď proti sobě máte užší (vnitřní) díly článků řetězu. Do těch přijde rychlospojka. Zacvaknete a hotovo. Rychlospojku není úplně lehké řádně zacvaknout holou rukou. Nasaďte ji tedy třeba jen lehce bez úplného zacvaknutí a pootočte si řetěz tak, aby spojka byla ve vrchní části, tedy nad trubkou (řetězovou vzpěrou) před převodníkem. Šlápněte na pedál. Spojka tahem sama zaskočí.

Pokud rychlospojku nemáte, je třeba ohnutý článek vynýtovat a na jeho místo vložit článek nový. Narozdíl od postupu s rychlospojkou teď potřebujete proti sobě mít část vnitřní a vnější, kterými projde nýt a řetěz spojí. Práci vám usnadní, pokud při roznýtovávání článku s defektem necháte zdravý nýt viset na konci bočního kusu (nevyndáte jej zcela). Při opětovném snýtovávání řetězu nebudete muset nýt nikde honit, pouze jej pomocí nýtovačky zatlačíte zpět. Dbejte na to, aby nýt ani na jedné straně nevyčuhoval ven a po snýtovávání prsty ozkoušejte, zda není nový článek zatuhlý. Pokud ano, pravděpodobně nýt na jedné straně lehce čouhá ven a je třeba jej nýtovačkou poopravit. Tuto hmatovou kontrolu je dobré provést i v případě použití rychlospojky.

Tip: většina řetězů má na sobě popisky jen z jedné strany; popisky patří na vnější (pohledovou) stranu – tedy aby byly na řetězu vidět při pohledu z pravé strany kola od převodníků. Některé řetězy mohou mít směrovou šipku označující směr otáčení řetězu v záběru. Zapamatujte si také (raději vyfoťte do mobilu) jakým způsobem řetěz prochází ramínkem přehazovačky.

 

Původní přetržený článek. Je zde vidět vnější část (defektem roznýtovaná a otevřená) i vnitřní část (pravá str. článku). Tento nám již k ničemu nebude; je třeba jej vyměnit.
Multiklíč s nýtovačkou řetězu. Trn nýtovačky zatlačí / vytlačí nýt v řetězu.
Spojení řetězu nýtovačkou.
Zde vidíme vysunutý nýt před finálním snýtováním (vlevo je černá Sram spojka)
A je hotovo. Je-li potřeba ještě dotáhnout rychlospojku, stačí teď zabrat za pedál a je to.
Pro jistotu – nafocená cesta řetězu přehazovačkou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *