Teleskop – yay or nay?

Teleskop je hvězdářský dalekohled. Na kole je to pak sedlovka, kterou lze stiskem páčky snížit o 10, 15 i více centimetrů, a to za jízdy. Máte i vy mít na svém kole teleskop?

Osobně bych hlasoval “ano” bez dalších debat. Jelikož ale pořizovací cena nejlevnějších teleskopů začíná na nějakých 3000,-, stojí za to zvážit, kdo teleskop opravdu využije.

 

Teleskop využije ten, kdo:

1) jezdí v terénu i z kopce dolů a nechce se courat minimální rychlostí.

Proč? Snížená sedlovka – tedy nižší těžiště – zlepší vaši kontrolu nad kolem a zpřesní řízení; dovolí vám s kolem více pracovat, nejen se nechat vézt.

2) chce občas přejet nějaký ten kámen, schody, nebo skalku (byť sebemenší)

Proč? Nižší sedlovka vám poskytne mnohem větší manévrovací prostor na kole. Můžete pracovat s těžištěm. Odpadá pocit “hmyzu připíchnutého na špendlík”, kdy vám vysoké sedlo nedovolí pohnout se z místa a vy máte pocit, že každou chvíli poletíte přes řidítka.

3) chce alespoň zkusit vyjet strmější, nebo techničtější stojku v terénu, místo aby to předem vzdal a tlačil.

Proč? Mírné snížení sedla cca o 1 cm často poskytne lepší stabilitu do těžkého výjezdu a dá se zvládnout i to, co by člověk se správně nastavenou výškou sedla nevyjel.

4) nechce nasedat na vysoké sedlo.

Proč? Protože občas i my jsme dost líní.

[*pozn.: “vysokým” sedlem míníme sedlo nastavené do vaší správné polohy tak, aby umožňovalo efektivní, ale pohodlné šlapání – nikoli sedlo přehnaně a nesprávně vysoké.]

 

Teleskop nevyužije ten, kdo:

1) jezdí pouze po asfaltových cyklostezkách a štěrkovou cestu “prostě nějak přetrpí”.

2) z kopce dolů zásadně sedí na sedle a těžší výjezdy ani nehodlá zkoušet.

 

Zkušenosti:

a) nevěřte tomu, že teleskop nahradí objímka sedlovky s rychloupínákem. Ve skutečnosti z kola nikdy neslezete, abyste si upravili výšku sedla. Já to za rok ježdění udělal jedinkrát a to jen na popud ostatních.

b) zásadně chtějte teleskop s ovládáním na řidítkách. Existují i typy s ovládací pákou pod sedlem, ale jezdit v terénu s jednou rukou v rozkroku, abyste zvedli sedlo zpět nahoru, vážně nechcete.

 

příklad páčky ovládání teleskopu na řidítkách

 

nemáte-li vnitřní vedení lanka/hadice skrz rám, je ideální, pokud lanko končí u stíráku pod pístnicí teleskopu. Při zasouvání a vysouvání se pak lanko zbytečně nepohybuje a nešoupe po rámu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *