Kolik máš rychlostí?

V 90. letech minulého století platilo, že “čím víc rychlostí, tím víc horské kolo”. Tenkrát MTB vévodily 3 převodníky a kdo měl 3×9 byl “king”. Bohužel se mě i dnes, 25 let poté, občas někdo zeptá:

 

“Kolik máš rychlostí?”

 

Proč je tato otázka irelevantní?

jak lehký či těžký je konkrétní převod určuje tzv. převodový poměr; ten spočítáme jedině tak, že zjistíme počet zubů převodníku, který vydělíme počtem zubů daného pastorku kazety. Převodník o 32 zubech nám tedy společně s pastorkem o 28 zubech vždy dá převodový poměr 1,14 a je úplně jedno, jestli to na našem kole odpovídá zařazenému převodu 1×3, 2×4, 3×2, nebo čemukoli jinému. Zajímají nás pouze počty zubů, tedy převodový poměr. Třeba tato aplikace (nebo nějaká obdobná) nám jej pomůže rychle spočítat. Vysoké převodové poměry (např. 3,45) odpovídají těžkým převodům “do rychla”, nízké (např. 0,67) zase lehkým převodům “do kopce”

‎s vyšším počtem převodníků se některé převodové poměry začínají opakovat. Zjistíme, že úplně stejného převodu docílíme např. při zařazení 3×3 a 2×6. Na papíře tedy vozíme 3×10 = 30 rychlostí, ve skutečnosti jich ale kvůli opakování máme třeba 22.

– ‎není dobré řadit extrémní kombinace převodů (největší převodník x největší pastorek / nejmenší převodník x nejmenší pastorek), čímž opět ztrácíme některé z hypotetických převodů a 3×10 opět není 30, ale méně.

‎důležitější než absolutní počet rychlostí je rozsah převodů, tedy podíl nejtěžšího a nejlehčího převodu vyjádřený v procentech. Zjistíme třeba, že dnes stále častější systém 1×12 s kazetou 10-50 zubů má rozsah 500%, což je rozhodně víc než mám já na hardtailu s dvojpřevodníkem 2×10 (konkrétně 442%) [pozn: je ovšem pravda, že kazety s vysokým rozsahem nemívají nejlepší odstupňování převodů a mezi některými rychlostmi mohou být nepříjemné skoky]

 

Nakonec konkrétní příklad: já teď vozím 2×10 rychlostí – 2 převodníky 28z a 38z a kazetu 11-36z. Mám tedy rozsah 442% Kdybych pouze vyměnil malý převodník za menší se 24z, rozsah převodů mi vzroste na 515% při stejném počtu rychlostí. Pokud bych se pouze zbavil jednoho převodníku a nechal stávající kazetu, dostanu se na tragických 327% a 1×10 rychlostí. Na druhou stranu, pokud bych vyměnil kazetu za 12 rychlostní, dostanu se s jednopřevodníkem 1×12 na rozsah 500%. Je tedy vidět že ne vždy “víc rychlostí = víc MTB.” (samozřejmě některé změny budou více a některé méně finančně náročné)

 

Neměli bychom se tedy zajímat o to, kolik má které kolo rychlostí, ale spíše o jeho rozsah převodů. 1×11/12 nemusí nutně znamenat méně, než 2/3×10; najdou se ale i případy kdy vyšší počet rychlostí bude přínosem. Případně se můžeme zabývat počty zubů převodníků a kazety podle toho, chceme-li spíše těžší převody “do rychla”, nebo lehčí “do kopců”.

1 komentář u „Kolik máš rychlostí?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *