Potíže s řazením

Dva šroubky na obrázku (obr. 1) seřizují pouze horní a spodní dorazy přehazovačky. Má smysl s nimi točit jedině v případě, že řetěz nechce naskočit na, nebo padá až za největší a/nebo nejmenší kolečko na kazetě (nejlehčí a nejtěžší převod). Na vlastní řazení tyto šroubky nemají žádný vliv a v drtivé většině případů s nimi nic nespravíme; spíš si k potížím s řazením navíc ještě rozhasíme dorazy.

Nejčastějším důvodem, proč kolo neřadí správně, je postupné vytahání řadícího lanka. K tomu dochází především u nových kol nedlouho po koupi; lanko je nové a časem se lehce natáhne a řazení se pokazí. Proto také většina prodejců nabízí první servis brzy po koupi zdarma; vše vytahané a povolené se při něm doladí. U kola již nějakou dobu ježděného dojde občas ke stejnému vytahání lanka.

Řazení si opravíme pomocí bubínku (kolečka) na páčkách řazení (obr. 2). Najdeme ho v místě, kde bowden (lanko) vychází ven od páček řazení. U starších přehazovaček je tento bubínek neprakticky vzadu na přehazovačce v místě, kde bowden (lanko) vstupuje do přehazovačky (obr. 3). Postup je stejný pro většinu přehazovaček i přesmykačů:

nechce-li řetěz vyskočit nahoru na větší kolečko, je lanko málo napnuté. Bubínek musíme lehce vyšroubovat ven z páček řazení. Opakujeme: “lehce” vyšroubovat. To znamená o 1, 2, 3 cvaknutí proti směru hodinových ručiček, nikoli celý vyšroubovat ven.

nechce-li řetěz skočit dolů na menší kolečko, je lanko již příliš napnuté. Bubínek je třeba lehce zašroubovat (po směru hodinových ručiček) do páček.

Většinu potíží s řazením vyřešíme snadno lehkou úpravou napětí lanka. Je-li lanko volné až příliš a bubínek u řazení nezabírá, můžeme si pomoci napnutím lanka přes šroub na přehazovačce (obr. 4). Před takovým zásahem je dobré bubínek téměř zcela zašroubovat zpět do páček jen cca 3 cvaknutí od úplného zašroubování; budeme tak mít prostor pro případné doladění za jízdy. Dalšími příčinami potíží s řazením mohou být:

vytahaný řetěz
– opotřebené pastorky na kazetě
– opotřebené převodníky
povolená kazeta
– ohnutá patka přehazovačky, nebo přehazovačka (důsledkem pádu či jiného mechanického poškození např. při přepravě v autě, nebo od stojanu před restaurací)
– řadící bowdeny jsou zanesené nečistotou, nebo uvnitř zrezlé
– lidský faktor = neumíme řadit

 

Rychlá diagnostika pravděpodobných příčin špatného řazení (předpokládáme čistý a téměř nový řetěz, kazetu i převodníky) – nejčastěji asi body 1), 5) a 6)

1) řazení “dolů” na menší pastorek je pomalé = řadící vedení (bowdeny) je zanesené nečistotami či rzí. Vyměňte bowdeny a lanko.

2) řazení “dolů” na menší pastorek je pomalé = lanko přehazovačky je příliš napnuté. Povolte jej u šroubu na přehazovačce, nebo pomocí bubínku na řazení.

3) řazení “dolů” na menší pastorek je pomalé = řadící vedení (bowdeny) jsou někde zlomené v příliš ostrém úhlu, což lanku omezuje volný chod. Vyměňte bowdeny a lanko a zbavte se ostrých úhlů vedení.

4) řazení “dolů” na menší pastorek je pomalé = kladka přehazovačky může být příliš daleko od největšího pastorku. Stavěcím šroubem upravte její vzdálenost (u 10 rychlostních systémů to bývá 5 mm)

5) řazení “nahoru” na větší pastorky je pomalé = lanko je příliš volné. Utáhněte lehce lanko u šroubu na přehazovačce, nebo bubínkem na řazení.

6) řazení je nepřesné na konkrétním pastorku či pastorcích (řetěz jakoby nechtěl na některé pastorky naskočit, jinde funguje dobře) = ohnutá patka přehazovačky, anebo přehazovačka. Nutno srovnat či vyměnit.

7) řetěz padá z největšího nebo nejmenšího pastorku, nebo na ně nechce naskočit = přehazovačku je potřeba setřídit pomocí dvou stavěcích šroubů (obr.1) tak, aby kladky byly kolmo pod pastorky.

8) řetěz nechce naskočit na největší pastorek = kladka přehazovačky může být příliš blízko onoho pastorku. Stavěcím šroubem upravte její vzdálenost (u 10 rychlostních systémů to bývá 5 mm)

 

Obr. 1 – tyto dva šroubky raději nechme být

 

Obr. 2 – bubínek u páček řazení

 

Obr. 3 – u starších přehazovaček může být napínání lanka zde

 

Obr. 4 – inbus, který drží lanko přehazovačky

 

Potíže s řazením může též způsobovat stará kazeta. Stav kazety ovšem od oka odhadne málokdo; nezbývá než kazetu vyčistit a zkusit, bude-li na ní nový řetěz střílet (prokluzovat)

 

Novější horské přehazovačky (u mě třeba Deore 6000) mívají šroubky na dvojku inbus, princip ale zůstává stejný. Číslo 1 a 2 seřizuje pouze horní a spodní dorazy a není obvykle třeba je řešit. Šroubek uprostřed ovládá vzdálenost kladky přehazovačky od největšího pastorku – obvykle 5-6mm nebo 8-9mm podle počtu zubů největšího pastorku)

2 komentáře u „Potíže s řazením

  1. Hezký článek. Ještě je jedna poměrně častá závada, která se projevuje zejména tím, že řetěz neochotně padá na menší kolečka při řazení do rychla. Prachem a blátem se zanáší bowden (zejména ten poslední u přehazovačky) a zvětšuje se odpor, který již pružina v přehazovačce těžko zvládá překonat. Je potřeba vyměnit bowdeny a lanko, já měním i koncovky (používám dražší s těsnícími kroužky). Budete překvapeni jak lehce se pak řadí i na větší kolečka. Po montáži je dobré párkrát opravdu silou zarvat za lanko nad horní rámovou trubkou. Vymezí se vůle a většinou již není nutné dále nic seřizovat po ujetí dalších kilometrů (viz původní článek).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *